social media engagement Create Communicatie

Meer social media engagement met deze 6 tips!

Een Facebook pagina, Twitteraccount, Instagramaccount of LinkedIn pagina heb je zo aangemaakt. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat kan ik posten? Heb ik wel genoeg content om in beeld te blijven? Voor de doelgroep relevant zijn én blijven kan behoorlijk lastig zijn. In deze blog help ik je op weg met 6 tips voor meer social media engagement.

Tip 1: Social media engagement begint met een social media strategie

Wanneer je succesvol wilt ondernemen met behulp van social media moet je goed nadenken over wat je wilt bereiken. In een social media plan formuleer je dan ook als eerste de doelstellingen met wat je wilt bereiken met de communicatie op social media. Duidelijke doelstellingen geven richting aan jouw online communicatie en voorkomen dat je doelen uit het oog verliest.

Tip 2: Wees kort en bondig

Zorg ervoor dat de tekst in je bericht kort en bondig is. Tussen de 16 en 25 woorden is het meest ideaal om op te vallen. Vergeet ook niet af en toe een vraag te stellen of een discussie op gang te brengen. Let wel dat deze vraag wel past bij de doelgroep die je wilt aanspreken om de social media engagement ook te behalen.

Tip 3: Kies verschillende soorten content

Een link kan voor social media engagement of direct websitetraffic leiden. Maar die dit niet continu. Een goede afwisseling van berichten is belangrijk. Wissel de berichten af met dan weer een interessant artikel, dan weer een afbeelding of video. Afwisseling is belangrijk voor jouw doelgroep. Zo blijf je verassend en boeiend.

Tip 4: Zorg voor het juiste formaat van jouw content

Alle social media platformen hanteren andere formaten. Houdt hier goed rekening mee, zodat je voorkomt dat jouw mooie foto niet volledig wordt getoond. Een compleet overzicht van de juiste formaten vind je hier. Een hele handige maar vooral gratis tool is Canva. Een supertool waarin je direct het juiste formaat maakt voor het gekozen social media platform. Je kunt hem hier gratis downloaden.

Tip 5: Plan de content in

Wanneer je jouw strategie goed hebt opgebouwd, weet je hoeveel berichten je per week per platform wilt gaan posten. Erg belangrijk om hier ook consistent in te zijn om de social media engagement ook te genereren. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat al jouw tijd naar het inplannen van jouw social media berichten gaat. Er zijn diverse tools beschikbaar waarin je jouw posts kunt plannen. Zelf gebruik in Loomly en Buffer, maar de gratis versie van Hootsuit en en Social Pilot kom je ook al een heel eind.

Tip 6: Meten is weten

Je kunt de resultaten van jouw social media activiteiten heel gemakkelijk meten via elk platform. Uiteraard kun hier ook software voor gebruiken die alles handig in één overzicht zet, maar dat hoeft niet. Gebruik de data om jouw content te optimaliseren. Beoordeel berichten bijvoorbeeld op hun social media engagement. Welk bericht scoort het best? Met deze informatie kan je jouw content steeds meer optimaliseren.

Wil jij meer bereik en meer social media engagement dat is kwaliteit en consistentie erg belangrijk. Zo weet je inmiddels dat je op mijn social media kanalen elke dinsdag een nieuwe blog kunt verwachten, dat je op woensdag een leuke social media tip van mij ontvangt. Ook schreef ik een whitepaper waarin je alles kunt lezen over social media engagement op Facebook.

Vind je het lastig om een goede strategie te kiezen, weet je niet goed waar je moet beginnen of twijfel je welke platform nu geschikt is voor jouw doelgroep? Ik help je graag om jouw social media activiteiten te structureren zodat jij jouw naamsbekendheid kunt vergroten en leads kunt genereren. Vul onderstaand formulier in voor een vrijblijvende offerte en ik neem z.s.m contact met je op.

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *