verkopen op social media

8 tips voor meer social media verkopen

Het is een veelgestelde vraag van ondernemers. Hoe verkoop ik mijn product of dienst op social media? Het slechte nieuws is dat er helaas is er geen standaardantwoord die je kan helpen bij deze vraag. Dit is namelijk van heel veel factoren afhankelijk. Maar het goede nieuws is dat je in deze blog wel een hoop krijgt hoe jij ervoor kunt zorgen dat je de kans vergroot om te verkopen op social media

Over het algemeen geldt dat mensen pas jouw product of dienst kopen als ze het vertrouwen hebben dat het hun probleem oplost, dat het een werkelijke toevoeging is aan hun behoeften en dat men het je gunt. En dat is niet makkelijk, maar zeker wel mogelijk om te verkopen op social media

Tip 1: Zorg voor een goede social media strategie om te verkopen op social media

In deze blog deelde ik al eens het belang van een goede social media strategie. Een goede strategie zorgt ervoor dat je weet wie je doelgroep is en welke interesses zij hebben. Zodat jij heel goed weet welke pijnpunten je voor hen oplost. Ook staat in de strategie opgenomen hoe vaak je berichten plaatst, wat voor soort bericht je plaatst en met welke regelmaat. Alleen al weten wat je doet, bespaart je tijd. Je hoeft er niet elke keer over na te denken. De tijd die je vrijgemaakt hebt kunt je besteden aan het op de juiste wijze overbrengen van de boodschap die jouw doelgroep beweegt tot een aankoop.

Tip 2: Deel jouw kennis en word expert in jouw vakgebied

Door heel regelmatig jouw kennis en expertise te delen in de vorm van blogs, whitepapers, e-books, infographics etc. Laat jij zien dat jij de persoon bent die verstand heeft van het vak waarin jij werkzaam bent. Uiteraard bied je deze kennis wel gratis aan, zodat deze voor jouw doelgroep ook toegankelijk is. Mensen zijn nu eenmaal eerder geneigd om een product of dienst af te nemen van iemand die laat zien dat hij of zij de kennis beheerst. Zo kun je dus gemakkelijker verkopen op social media

Tip 3: Wees jezelf en wees persoonlijk in je communicatie

Je kunt niet iedereen bedienen en dat moet je ook helemaal niet willen. Jouw doelgroep kiest jou om wie je bent. Een goede naamsbekendheid opbouwen betekent ook dat jouw doelgroep weet wie je echt bent en wat je daadwerkelijk ook echt kan toevoegen. Wees

Tip 4: Wees concreet in jouw boodschap

Ons brein wordt aangetrokken door alles wat concreet, tastbaar en dichtbij is. Hierdoor geven de voorkeur aan zaken die bekend, vertrouwd, duidelijk en concreet zijn. Wees dus concreet in wat je aanbiedt. Maak een elevator pitch, zodat je leert om binnen 1 minuut te kunnen zeggen wat je aanbiedt en waarom men jouw product of dienst zou moeten afnemen.

Tip 5: Los een concreet probleem op

Jouw doelgroep zal alleen interesse tonen in jouw product of dienst wanneer je een concreet probleem voor hen oplost. Ben jij bijvoorbeeld masseur, vertel jouw doelgroep hoe jij nekproblemen kunt verhelpen bij mensen die fulltime achter een laptop zitten. Verkoop je cursussen, vertel dan wat het jouw doelgroep concreet oplevert als je jouw cursus hebben gevolgd.

Tip 6: Wakker een verlangen aan

Zorg voor een aantrekkelijk perspectief voor zowel de korte als de lange termijn. Ben je bijvoorbeeld voedingscoach, vertel dan dat op de lange termijn een gezond en evenwichtig voedingspatroon zorgt voor een gezond gewicht en de kans verminderd op hart- en vaatziekten. Tegelijkertijd leven mensen in het hier en nu. Als iets alleen op de lange termijn voordelig is, dan haken mensen af. Vertel dus ook evenwichtige gezonde voeding direct kan zorgen voor meer energie en dat je minder vatbaar bent voor virussen.

Tip 7: Deel een balans van argumenten en emoties

Wil jij jouw doelgroep verleiden tot het kopen van jouw product en dienst? Overtuig ze dan niet alleen met feiten. Uiteraard zijn feiten erg belangrijk omdat men moet weten wat het hen concreet oplevert, maar emotie is net zo belangrijk. Lever jij een dienst waardoor je iets uit handen neemt? Vertel jouw doelgroep dat ze bijvoorbeeld tijd kunnen besteden aan datgene waar ze werkelijk mee bezig willen zijn. Bijvoorbeeld meer tijd voor het gezin of voor jezelf. Wanneer je een goede mix hierin vindt, zal kans groot zijn dat je verkopen op social media stijgen

Tip 8: Zet aan tot actie

De laatste tip van deze blog is dat jouw boodschap moet aanzetten tot actie. Want jij wilt toch met jouw boodschap bereiken dat er een actie uit voortvloeit? Zorg dus altijd voor een aanroep tot actie, de zogenaamde call to action. Maar let op! Zorg wel dat de actie die jij graag wilt dat men uitvoert wel realistisch is. Bedenk altijd of jij of jij de actie zou uitvoeren als jij jouw boodschap zou lezen.

Wil jij meer verkopen op social media en dus meer uit jouw social media activiteiten halen? Ik help je graag. Samen maken we een plan van aanpak waar je zelf mee aan de slag kunt. Klik op onderstaande button voor meer informatie over mijn adviestraject of neem direct contact met mij op via stella@createcommunicatie.nl

Klik hier voor meer informatie over het adviestraject

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *