Create Communicatie het geheim van Facebook

Het geheim van de Facebook tijdlijn

Je hebt een Facebook pagina, je hebt vrienden uitgenodigd en af en toe een like gescoord. Je plaats af en toe een bericht, maar je krijgt weinig reacties op je berichten. Ondertussen lijkt je bereik steeds meer te dalen en vraag je je waarschijnlijk af of het nog wel zin heeft. Je bent niet de enige. Maar hoe kan het nou dat jouw bericht niet op de tijdlijn van jouw doelgroep verschijnt? In deze blog leg ik je uit wat het geheim is van de tijdlijn van Facebook, zodat jij weer resultaat behaalt!

Wat voor jou belangrijk is zie je als eerst in jouw nieuwsoverzicht
Op Facebook scrollen mensen in de tijdlijn, een eindeloze stroom van berichten. De tijdlijn is de kern van Facebook. Hierop komen alle updates van jouw vrienden, de pagina’s die je volgt en de groepen waar je lid van bent.
Deze tijdlijn is niet chronologisch gerangschikt, maar op de mate van belangrijkheid. Hiermee bedoel ik wat voor JOU als gebruiker belangrijk is. Facebook wil jou ervaring zo goed mogelijk maken, hierdoor zie jij eerst de berichten de Facebook volgens jouw interesses belangrijk vindt. Is er iemand van jouw vrienden getrouwd of heeft er iemand een kindje gekregen, dan zie jij deze berichten bovenaan in jouw tijdlijn. Maar hoe weet Facebook dat nou allemaal?

Het geheim: slimme algoritmes
Het systeem dat zorgt voor de rangschikking van jouw tijdlijn is het Facebook Newsfeed Algoritme. Het bepaald voor elke gebruiker welke berichten wel en niet worden getoond. Dit geldt voor alle berichten, zowel van jouw vrienden, pagina’s en groepen. Dit gebeurt door te kijken wat er in je update of foto staat. Zet je jouw status op ” getrouwd” of vul je een belangrijke gebeurtenis in, zoals de geboorte van jouw kind, dan zal jouw bericht bovenaan verschijnen in het nieuwsoverzicht van jouw vrienden. Facebook kijkt niet alleen naar de gebruikers, maar kan ook leren van de gebruikers.
Elke bericht die gepubliceerd wordt wordt aangeboden aan een ” testpubliek”, zo ook de van jouw pagina. Een aantal mensen krijgt het bericht te zien in hun nieuwsoverzicht. Op basis daarvan wordt het bericht geclassificeerd. Dit is niet eenvoudig, want de classificatie gebeurt op zo’n 80.000 aspecten.

Laat je Facebook pagina groeien!
Wil je Facebook succesvol inzetten, dan zul je betere updates moeten maken die interessant zijn voor jouw publiek.
Om je op weg te helpen heb ik een Whitepaper gemaakt die jouw tips & tricks geven hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken op Facebook! Klik op onderstaande button en ontvang hem helemaal gratis!  Vind je het lastig om dit zelf aan de slag te gaan met social media? Neem dan contact met mij op, ik help je graag!

Klik hier voor de gratis Whitepaper! 

 

 

 

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *