Goede blogpost

Hoe schrijf je een goede blogpost?

Als je regelmatig blogt en in jouw blogs antwoord geeft op de vragen die je doelgroep heeft, zal dat je positie in zoekmachines zoals Google aanzienlijk verhogen. Maar hoe schrijf je nu een goede blogpost? In dit artikel lees je er alles over.

Geef waardevolle informatie

Wanneer je gaat starten met het schrijven van een goede blogpost begin je bij de basis, namelijk de oplossing die jij biedt voor je doelgroep. Stel de belevingswereld van jouw ideale klant voor en beschrijf zijn of haar probleem. Beschrijf vervolgens de oplossing voor het probleem en geef tenslotte aan hoe je hem of haar kunt helpen met jouw expertise.

Voer een zoekwoorden onderzoek uit

Een belangrijke stap in het schrijven van een goede blogpost is het doen van een zoekwoordenonderzoek. Met een zoekwoordenonderzoek kun je populaire zoekwoorden op zoekmachines achterhalen. Je wilt uiteraard dat je website in zoekmachines verschijnt wanneer er relevante trefwoorden worden ingevuld. Richt je niet teveel op algemene zoektermen, want dat zegt niets over de fase van het aankoopproces waar mensen zich in bevinden. Wanneer je bijvoorbeeld broodjes aan huis verzorgd, richt je dan niet op het woord catering, want deze persoon is waarschijnlijk in de oriënterende fase. wanneer je kiest voor catering bestellen of catering bezorgen, ben je meer relevant en boek je waarschijnlijk ook meer succes met jouw blogpost. Als je op zoek bent naar een geschikt keyword, denk eerst zelf goed na voordat je tools gaat gebruiken. Jij kent immer jouw doelgroep het beste. Eventueel kun je Google keyword planner gebruiken voor inspiratie en zoekvolumes.

Schrijf je tekst

Het schrijven van de daadwerkelijk tekst is een tijdrovende klus. Zelf start ik altijd het het maken van de tussenkoppen zodat er een logische opzet staat voor het verhaal wat ik graag wil delen. Daarna schrijf ik de tekst onder de tussenkoppen helemaal uit. Soms komt het voor dat het verhaal een andere wending krijgt doordat ik andere inzichten krijg die beter passen bij de oplossing die de doelgroep graag wenst. Het gebeurt dan ook regelmatig dat een tekst anders wordt dan ik van tevoren in gedachten had. Om je wat houvast te geven zou ik het volgende doen:

Schrijf je titel en de metadescription als laatste
Juist doordat jouw verhaal een andere wending kan krijgen zou ik de titel als allerlaatste vormgeven, zo voorkom je dubbel werk. Dit geldt ook voor de meta description. Dit is de omschrijving van de inhoud van de pagina en is vaak zichtbaar bij de zoekresultaten pagina van een zoekmachine. Je vertel zo letterlijk aan de zoekmachine waar de pagina over gaat

Schrijf je tekst aan één stuk, zonder te corrigeren
Zo kun je doorgaan met het verhaal wat je wilt vertellen. Zodra de tekst klaar is kun je gaan beginnen met het aanpassen schrappen en aanvullen. op deze manier kun je je allereerst volledig focussen op de oplossing die jij je doelgroep biedt en daarna focussen op het nog beter maken van je tekst. Zo werk je veel efficiënter en ben jij ook nog eens een stuk productiever.
Laat je tekst even liggen
Start het optimalisatieproces altijd nadat je even afstand hebt gedaan van de tekst. Juist doordat je zo intensief bezig bent geweest met het schrijven, zie je vaak spel- en stijlfouten over het hoofd. Door afstand te nemen van de tekst en er later op terug te kijken kun je met een heldere blik je tekst opnieuw bekijken.

Zonder zoekmachineoptimalisatie geen goede blogpost!

Een goede blogpost is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar is wel de laatste stap in het proces. Je schrijft namelijk eerst voor de doelgroep en daarna past voor de zoekmachine. De volgende punten zijn hierbij belangrijk:

  • Titel
    Staat jouw zoekwoord in de titel, is deze H1 en is de titel niet te lang?
  • Tussenkoppen
    Kloppen de headings (H2 H3 etc.) en bevat minimaal één van deze het keyword
  • URL
    Staat het keyword in de URL en is deze logisch
  • Metadescription
    Heb je helder omschreven waar de tekst over gaat en bevat deze het keyword
  • Alt text van de afbeelding
    Heeft de bijbehorende afbeelding een alt text met het keyword?

Bonustips voor een goede blogpost

  • Yoast
    Maak je gebruik van een zelf gehoste WordPress website? Dan is Yoast een handig hulpmiddel om jouw tekst te optimaliseren. Maar staar je vooral hier niet op blind, want een tool is niet perse beter dan jouw heldere blik
  • Deel je post op social media en in relevante groepen!
    Er zijn een heleboel relevante Facebook groepen waarin jij jouw blogpost kunt delen. hierdoor kun je jouw bereik vergroten en maken potentiele klanten kennis met jou als expert in jouw vakgebied.
  • In mijn eerdere blogpost geef ik mijn ultieme blogtips, lees deze zeker eens door

Hulp bij het maken van content?

Wil jij regelmatig een goede blogpost plaatsen op jouw website maar ontbreekt het je aan tijd? Of wellicht ben je van nature niet de beste schrijver, maar zou je wel graag leuke content willen bieden aan jouw doelgroep. Ik help je graag om op vaste regelmaat een goede blogpost te maken. je krijg een complete tekst aangeleverd inclusief keyword, metadescription en advies over een geschikte url. daarnaast ontvang je ook nog eens een geschikte rechtenvrije afbeelding met de juiste alt text. Klik voor meer informatie en de tarieven op onderstaande button!

Klik hier voor hulp bij het maken van content!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *