Customer Journey linkedin

Hoe werkt de customer journey

De customer journey, ook wel klantreis genoemd. Het brengt simpelweg de reis in kaart die een klant aflegt voordat hij of zij een product koopt. De klantreis verloopt in fases en begint op het moment dat iemand met jou of jouw product of dienst in aanraking komt. Hoe dit werkt leg ik je uit in deze blog.

Voordat mensen overgaan tot een aankoop zullen zijn eerst overtuigd moeten worden dat zij bij jou aan het juiste adres zijn. Jouw USP’s deel je niet door te zeggen wat jij vindt dat je bent, maar door te bewijzen dat je het bent. Dit doe je door in te spelen op de pijnpunten van de doelgroep door kennis, expertise en informatie te delen online. Denk aan blog, whitepapers, e-books, infographics etc. Zo profileer jij jezelf tot expert, en dat is de exacte reden waarom mensen overgaan tot een aankoop.

Welke fases zijn er in de customer journey?

Alle aankopen lopen middels een aankoopproces, die er als volgt uitziet

klantreis

Het is dus de kunst om de juiste tools te bieden in de juiste fase van het aankoopproces. Wanneer er iemand dus in de “awareness” fase zit, heeft het geen zin om heel enthousiast te praten over jouw product of dienst.  Speel dus in op de mogelijke pijnpunten die de potentiële klant ervaart. Zit men in de consideration fase, is het van belang dat je content maakt die de potentiële klant overtuigd. Zo kun je aangeven met middelen een pijnpunt opgelost zou kunnen worden.  In de laatste fase van de customer journey maak je content die erop gericht is op reviews, vergelijkingen, een proefperiode, waarna de potentiële klant de uiteindelijke beslissingen.

Nu je weet hoe een klantreis werkt is het de taak hoe je ervoor zorgt dat er daadwerkelijk aankopen plaats gaan vinden. Met elke stap in de customer journey zijn er nieuwe tools die de “onbekende” uiteindelijk ertoe beweegt promotor te worden van jouw merk. Hoe beter je aansluit bij jouw doelgroep, des te beter het proces verloopt. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat er een aankoop gaat plaatsvinden?

Hoe zorg je ervoor dat er een aankoop gaat plaatsvinden?

Je kunt de doelgroep aantrekken door de content die je op social media plaatst. De “onbekende”  wordt dan een bezoeker op jouw website. Vervolgens wordt hij of zij een Whitepaper of Ebook aangeboden, die gratis te downloaden is door naam en emailadres achter te laten. 

Vanaf dat moment is de bezoeker een lead. Deze leads maak je blij met leuke blogupdates, een leuke video of bijvoorbeeld een minicursus. In de daaropvolgende mail bied je jouw dienst aan of maak je een leuke actie.  Is de lead klant geworden dan krijgt men bijvoorbeeld korting op jouw product of dienst bij een review.

Hoe zorg je voor een goede planning?

Om de customer journey zou goed mogelijk te laten verlopen, is het handig om een goede balans te maken in de content. In deze blog lees je hier meer over. Vervolgens zet je al deze content in een contentkalender. Met behulp van de contenkalender creëer je een heldere strategie voor het plaatsen van alle content. Zo weet je op welke dag wat wordt geplaatst en welke campagnes er lopen. Wanneer alle content op de juiste wijze wordt aangeboden aan de potentiële klant op het juiste moment, zal je meer naamsbekendheid, leads en omzet genereren. En laten we eerlijk zijn, wie wil dit nu niet?

Wil je alles halen uit jouw marketingstrategie, laat dan het hele proces door mij verzorgen. Neem dan contact met mij op via stella@createcommunicatie.nl of klik voor de voor de mogelijkheden op onderstaande button.

Klik hier voor de mogelijkheden

 

 

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *