Goede social media strategie

Hoe ziet een goede social media strategie eruit?

Enige tijd geleden schreef ik een blog over het nut van het hebben van een goede social media strategie. Maar hoe ziet een goede social media strategie er uit? Je leest het in deze blog!

Doelen zijn altijd het uitgangspunt van een goede social media strategie

Bedenk welke doelen je wilt behalen met jouw onderneming, vervolgens deel je deze op in verschillende social media doelen die een bijdrage leveren aan jouw ondernemersdoelen. Stel je bent business coach en één van jouw doelen is een mensen inspirerende met een betalende cursus. Wat zijn de social media doelen die jouw doel ondersteuning? Maak bijvoorbeeld een challenge gerelateerd aan de cursus, die ervoor zorgt dat een percentage zich aanmeldt voor jouw cursus. Bedenk dus altijd welke doelen je wilt behalen en welke social media doelen een bijdragen leveren aan deze doelen, dat is het uitgangspunt van een goede social media strategie.

Weet wie jouw doelgroep is

Als je weet wie je doelgroep is en hen ook begrijpt ben je in staat om hen op de juiste wijze te bereiken. Neem tijd om je te verdiepen in jouw doelgroep. Wie zijn zij? Wat houdt ze bezig, waar zijn ze en wanneer? Wat doen zij in hun vrije tijd? Het belangrijkste bij een goede social media strategie is dat je weet waar en wanneer zijn online zijn.

Kies de juiste social media platformen

Je hoeft niet op elk social media platform aanwezig te zijn. Het zou natuurlijk erg zonde zijn als jouw doelgroep het meest thuis voelt op Instagram en jij daar niet bent. Andersom kan natuurlijk ook, door veel tijd en energie te steken in een platform waar jouw doelgroep niet aanwezig is, zonde!  Kies aan de hand van jouw doelgroep de belangrijkste kanalen 2-3 kanalen en focus daar op.

Optimaliseer jouw social media kanalen

Elk social media platform hanteert andere formaten voor beeldmateriaal. In deze sheet zie je welke formaat voor welke platform geschikt is. Nog makkelijker is om gebruik te maken van Canva. Een heel handige tool waar allerlei templates staan die je volledig gratis kunt gebruiken. Deze templates zijn zo geoptimaliseerd dat er voor elk social media platform een template is en je dus nooit meer het verkeerde formaat gebruikt voor al jouw social media posts.

Zorg voor de juiste informatie in jouw bio’s en wees consistent in je branding

Laat jouw doelgroep weten wie je bent en wat je doet en vooral welk probleem jij voor jouw doelgroep oplost.  Let op dat de formaten van de profielfoto’s en de hoeveelheid tekst die je kunt gebruiken per social media kanaal verschillen. Zorg ervoor dat je profielfoto, logo, kleurenschema’s, lettertypes consistent zijn. Herkenbaarheid creëren is dan ook zeker een onderdeel van een goede social media strategie.

Wat voor content plaats je?

Het allerbelangrijkste van goede content is dat je aansluit bij wat jouw doelgroep graag wil lezen. Wees dus waardevol, relevant en boeiend. Wanneer je hier consistent in bent je jezelf positioneert als specialist in jouw vakgebied zal jouw doelgroep zal jouw doelgroep eerder geneigd te zijn om een product of dienst van jou af te nemen. Toch wil ik een paar voorbeelden geven van content die past bij een goede social media strategie. 

  1. Laat jezelf zien, wie ben jij waarom doe je wat je doet en waarom los jij een probleem op
  2. Inspirerende quotes
  3. Blogberichten
  4. Deel informatie die normaal achter de schermen plaatsvindt
  5. Testimonials
  6. Informatie over jouw producten en diensten

Maak een contentkalender

Eerder schreef ik dit artikel, waarin ik het belang van een content kalender kenbaar maakte. Een contentkalender is een kalender waarin staat welke berichten en/of beeldmateriaal je wilt gaan publiceren op je social media kanalen en/of op je website. In deze kalender staat welke content je op welke dag en op welk tijdstip publiceert. Het geeft overzicht en rust en zo kun je een goede opbouw kiezen voor de campagnes die je wilt inzetten, met als doel een zo goed mogelijk resultaat te behalen uit jouw goede social media strategie.

Pas de content aan voor het platform die je wilt gebruiken

Elk kanaal heeft zijn eigen “regels” voor het plaatsen van social media content. Met een Twitter bericht kun je bijvoorbeeld 280 tekens plaatsen, hier zijn dus ook de spaties, URL en hashtags inbegrepen. Ben je meer actief op Instagram, dan is het gebruik van hashtags weer erg belangrijk. Zorg dat je jouw content aanpast op het kanaal wat je gebruikt.

Wanneer posten?

Wil je zo veel mogelijk mensen organisch bereiken, dan is het van belang dat je weet wanneer jouw doelgroep het meest online is. Dit kun je heel gemakkelijk achterhalen door in de analytics van het betreffende kanaal te kijken. Die dit elke maand en pas daarop ook jouw planningsstrategie aan. Wanneer je net start weet je natuurlijk niet wanneer jouw doelgroep online is. Dan kun je het beste deze tijden aanhouden, na 30 dagen kun je kijken wat wel en wat niet werkt. Zorg wel dat je consistent aanwezig bent op jouw social media platformen.

Facebook: 1 bericht per dag, 9.00 uur 13.00 uur, 15.00 uur

Instagram: 1-2 berichten per dag 8.30 uur, 12.30 uur en 15.30 uur

Twitter: 15 berichten per dag (inclusief retweets) 12.00 uur, 15.00 uur, 17.30 uur

LinkedIn 1 bericht per dag 7.00 uur, 12.30 uur, 17.00 uur.

Zorg dat je de juiste tools gebruikt voor jouw social media posts.

Er zijn een heleboel handige tools die je kunt inzetten om jouw social media berichten in te plannen. Eerder deelde in op mijn YouTube kanaal een video waarin ik vertel over de belangrijkste tools.

Wil jij het nieuwe jaar starten met een goede social media strategie? Ik help je graag. Tijdens een persoonlijk adviestraject, stellen we de doelen en jouw doelgroep samen, daarna kiezen we de kanalen, bedenken we content en maken ene content kalender. De ontvangt een concreet plan van aanpak waar je zelf mee aan de slag kunt. Na het adviestraject beslis je of je zelf de uitwerking van het plan van aanpak gaat uitvoeren of dat je het aan mij over laat.

Klik voor meer informatie over dit traject op onderstaande button!

Klik hier voor meer info over het adviestraject!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *