social media activiteiten

In 5 stappen orde in jouw social media activiteiten

Om online goed zichtbaar te zijn is het belangrijk dat je regelmatig aanwezig bent op social media met content die waardevol, relevant en boeiend is. Maar het vaste regelmaat inplannen van je social media activiteiten vergt creativiteit, kennis, discipline en een goede planning. In deze blog deel ik vijf simpele stappen om orde te houden in jouw social media activiteiten, zodat jij je online zichtbaarheid daadwerkelijk kunt verhogen.

Stap 1: Organiseer je ideeën voor jouw social media activiteiten

Brainstorm over al jouw ideeën. Het makkelijkste is om dit te doen middels een mindmap. Zo maak je voor jezelf een heldere structuur. Bedenk goed hoe jij jezelf wilt profileren. Welke kennis wil je overdragen? Wat wil je aan jouw doelgroep vertellen? Breng er een goede variatie in aan. Ongeveer 20% van jouw social media activiteiten gaat over je product of dienst. Doe je dit vaker, dan heb je de kans dat jouw doelgroep je opdringerig of niet relevant vindt. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Deel jouw kennis in een leuke blog, maak een inforgraphic, organiseer een leuke winactie en stel vragen aan jouw doelgroep, zodat je laat weten dat je open staan voor hen ideeën. Daarnaast is het stellen van vragen ook nog eens heel goed voor de interactie met je doelgroep.

Zodra je een mindmap hebt gecreëerd en je een overzicht hebt van al je ideeën, is het tijd om al deze ideeën in een tool vast te leggen. Een heel handige tool die ik hiervoor zelf gebruik is Trello. Dit is een tool dat werkt met borden, lijsten en kaarten. Op een board maak je lijsten en in de lijsten kaarten. Je kunt zoveel borden aanmaken als je zelf wilt. Een lijst is een rij met kaarten van bijvoorbeeld punten die nog open staan. Op een lijst maak je zoveel kaarten als het nodig is. Deze kaarten kun je verschuiven tussen de verschillende lijsten op een bord of archiveren. Zo kun je heel handig een overzicht creëren van jouw ideeën en raak je ook geen ideeën kwijt.

Stap 2 Gebruik een contentcalender

Nu je een overzicht hebt van al je ideeën, is het zaak om per week een overzicht te maken met welke content je wanneer gaat maken en delen. Dit doe je met behulp van en contentcalender. En hiervoor kun je alle tools gebruiken die jij handig vindt. Je kunt het uiteraard in je agenda plannen of een google doc maken. Zolang jij overzicht hebt in de content die je de komende maand wilt delen is alles prima.

Stap 3: Maak de afbeeldingen op in Canva

Met Canva kun je hele gemakkelijk jouw afbeeldingen aanpassen, zodat de afbeelding het juiste formaat heeft  voor het social media kanaal dat jij wilt gebruiken. Je vindt er ook templates, waarvan je er veel gratis kunt gebruiken of ideeën op te doen. 

Stap 4: Maak gebruik van een planningstool

Wanneer je gebruik maakt van een planningstool hoef je niet meer elke dag bezig te zijn met jouw social media activiteiten. Slechts één keer per week plan je al je content in en de planningstool regelt verder alles voor je. Er zijn een heleboel planningstools op de markt, denk aan Hootsuite, Buffer of Later. Elke heeft zijn eigen voor en nadelen en expertises. Zelf maak ik gebruik van SocialReport, dit omdat ik voor vele klant hun social media activiteiten uit handen neem. Dit programma geeft naast de planningsmogelijkheden ook nog eens een helder rapportage overzicht van de resultaten. 

Stap 5: Meet de resultaten van jouw social media activiteiten

Meten is weten en dat geldt net zo voor jouw social media activiteiten. Wanneer je maandelijks meet wat jouw inspanningen hebben opgeleverd, weet je ook welke content werkt en welke niet. Zo kun je jouw content blijven optimaliseren en kun je beter aansluiten bij jouw doelgroep. 

Ben je benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem dan contact met mij op via stella@createcommunicatie.nl of klik op onderstaande button voor meer informatie.

Klik hier voor hulp bij jouw social media activiteiten!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *