Instagram strategie

Jouw Instagram strategie, kwaliteit boven kwantiteit

Niets is zo veranderlijk als een goede Instagram strategie. Wil je online goed scoren zul je niet alleen de trends goed in de gaten moeten houden, maar deze ook nog eens moeten toepassen.
In deze blog update ik je graag over de veranderingen die afgelopen periode hebben plaatsgevonden.

In een recent onderzoek van Hubspot en Mention zijn er meer dan 48 miljoen berichten en ruim 300.000 accounts van de topgebruikers geanalyseerd. Zo is er onderzoek gedaan naar de trends, engagement cijfers, hashtags en andere analytische gegevens. 

Het resultaat van een goede Instagram strategie leidt tot engagement

Al langer is bekend dat engagement één van de belangrijkste aspecten zijn waarom jij succesvol kan worden op Instagram. Het is simpelweg het aantal interacties dat een gebruik heeft met jouw content. Het gaat er dus om in hoeveel likes je op je berichten ontvangt en hoe vaak er op de content wordt gereageerd. Lees in mijn eerder geschreven blog hoe je engagement meet.

Met wat voor soort content scoor je nu het meest?

Op Instagram kun je kiezen voor een video, carrousel, of een afbeelding, maar wat scoort nu het beste? Laat ik voorop stellen dat een goede mix van content het beste werkt. Maar als we strikt genomen kijken naar het onderzoek blijkt dat videocontent gemiddeld de meeste likes genereert, vervolgens de carrousel post en daarna pas de afbeelding. Wil je jouw engagement rate verhogen, zou ik zeker adviseren om video content in te gaan zetten. Let wel goed op de balans en kies voor een Instagram strategie die jouw doelgroep verrast met waardevolle, leuke, maar zeker ook afwisselde content.

Meer of minder hashtags in je Instagram strategie?

Met hashtags geef je een onderwerp aan jouw bericht. Het zijn ook trefwoorden die mensen gebruiken om naar specifieke berichten te zoeken. Het gebruik van hashtags is een effectieve manier zijn om je niche aan te geven, zodat jij je kunt richten op een specifieke doelgroep. Op Instagram kun je 30 hashtags gebruiken per bericht. Maar nu is de hamvraag, zorgt het gebruik van een dermate hoog aantal ook voor een meer engagement? Volgens de bevindingen van dit jaar is het beter om minder hashtags (niet meer dan 5) te gebruiken die relevant zijn voor het bericht, dan om er teveel te gebruiken. De reden hiervan is dat er in veel berichten veel irrelevante hashtags worden gebruikt, wat door het Instagram algoritme wordt opgemerkt en dat een heleboel spam content altijd wordt voorzien van veel hashtags. Het lijkt er dus op dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.

Taggen op Instagram

Je bent waarschijnlijk wel eens getagd op Instagram. Het taggen van andere Instagram-gebruikers kan een andere manier zijn om meer bekendheid te geven aan je berichten. Wanneer je iemand of een merk tagt op Instagram, krijgen ze een melding en worden ze direct naar je bericht geleid. Dit betekent dat ze je foto waarschijnlijk leuker vinden of erop reageren – en daarmee uw betrokkenheid vergroten. Maar pas hier wel mee op. Tag alleen een merk of iemand anders als dit ook relevant is en val mensen dus niet ongewenst lastig.

Focus op je huidige volgers in plaats van het verkrijgen van nieuwe volgers

Je zou denken dat hoe meer volgers je merk heeft, des te populairder je bent, toch? Hoewel dit in sommige opzichten waar is, zou je focus hier niet op moeten liggen in jouw Instagram strategie. Het is veel waardevoller om een kleinere, meer betrokken community te hebben dan miljoenen volgers die geen interactie hebben met je inhoud. Heb je het moeilijk om nieuwe volgers te vinden in 2019? Dat is niet gek, want volgens het onderzoek is het gewoon moeilijker om volgers op Instagram te krijgen in vergelijking met een paar jaar geleden. Dit komt vooral door het strategische algoritme en de sterke concurrentie is op Instagram Richt je daarom op het bezig houden van je bestaande volgers in plaats van te veel te investeren in het krijgen van veel nieuwe.

Wist je dat? Instagram ruim 1 miljard gebruikers heeft, waarvan 71% business is en 80 % van de gebruikers een business op Instagram volgt? En jij twijfelt nog of je een Instagram account aanmaakt voor jouw onderneming? Ik help je graag bij het opzetten van een goede Instagram strategie en de uitvoering hiervan. Neem contact met mij op via of klik op onderstaande button voor meer informatie

Ja, ik wil ook een goede Instagram strategie!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *