engagement

Zo creëer je meer engagement op social media!

Veel ondernemers zetten social media in om hun product of dienst te promoten of direct te verkopen. Maar wanneer je alleen maar zendt en niet de interactie aangaat met jouw publiek zul je nooit weten wat zij graag van jou willen horen. En dat is jammer, want wil jij succesvol scoren op social media, zul je engagement moeten creëren. Maar wat is dat dan en hoe zorg je dan voor meer engagement. In deze blog leg ik het je uit en geef ik je 5 concrete tips.

Wat is engagement?

Met engagement meet je de interactie die je hebt met jouw doelgroep. Wanneer jij waardevolle, relevante en boeiende content deelt, vergroot je daarmee de kans dat jouw doelgroep jouw content gaat liken, delen, reageren en uiteindelijk gaat volgen. Zodra jouw doelgroep besluit betrokken te zijn bij onderneming via social media, vertrouwen ze jouw onderneming toe om hun probleem op te lossen. En daarmee verhoog jij dus direct je omzet! Maar hoe verhoog je dan die engagement?

Geef een kijkje achter de schermen

Hoe persoonlijker jij overkomt op social media, hoe groter de kans is dat jouw doelgroep zichzelf met jou kan identificeren. Laat dus zien wie je bent en hoe het is om een dag in jouw schoenen te staan. Het levert je gegarandeerd meer interactie op

Maak een probleemoplossende video

Elke ondernemer lost met zijn of haar product of dienst een probleem op. Verkoop je bijvoorbeeld koffers? Maak dan een inspirerende video waarin uitleg hoe je het beste een koffer efficiënt kunt inpakken. Ben jij een coach en help je jouw doelgroep bewuster te leven? Maak een leuke video waarin je tips geeft over praktische recepten. Jouw doelgroep zal dit waarderen en zich betrokken voelen met jouw onderneming

Maak een winactie

Met winacties kun je heel gemakkelijk engagement creëren, want wie wil er nou niet iets winnen. Maar let op! Zorg dat jouw winactie wel een relatie heeft met jouw onderneming product of dienst, zodat de relatie herkenbaar blijft. En zeer belangrijk, het is officieel tegen de regels om aan jouw doelgroep te vragen naar likes en volgers. Doe je dit wel dan kun je hiervoor worden gestraft doordat je minder wordt getoond bij jouw doelgroep. Belangrijk om hier goed over na te denken.

Vraag het je doelgroep

Wil jij jouw content waardevol, relevant en boeiend houden, is het essentieel om aan te sluiten bij jouw doelgroep. En hoe kun je dat het beste doen? Door aan jouw doelgroep te vragen wat zij graag willen lezen, horen en zien.

Deel een tip

Als ondernemer bij jij expertise in jouw vakgebied. Deze specialistische kennis heb jij niet voor niets, deel regelmatig leuke tips waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Doe je dit met enige regelmaat, dan zal jouw doelgroep dit zeker waarderen. Let er wel op dat je geen vaktaal gebruikt, deze termen worden vaak niet begrepen door jouw lezer.

Veel organisaties vergeten te reageren op reacties onder hun social media berichten.
Krijg je negatieve reacties of vragen? Probeer dan binnen één uur te reageren. Schrijf een persoonlijke reactie en draag een oplossing aan. Stel bijvoorbeeld voor om via een persoonlijk bericht het probleem verder te bespreken. Maar vergeet ook niet om te reageren op positieve reacties van je doelgroep. Deze mensen zijn jouw potentiele ambassadeurs. Wanneer je werkt aan het verhogen van je engagement op social media, werk je ook aan het vergroten van jouw online zichtbaarheid, creëer je meer leads en verhoog je je omzet.

Speciaal voor ondernemers die graag zelf aan de slag willen met social media, heb ik een adviestraject ontwikkeld. Door middel van dit persoonlijke adviestraject help ik je jouw doelstellingen te formuleren, een concrete doelgroep te formuleren, de juiste kanalen te kiezen, de juiste content te kiezen en maken we samen een contentkalender. Na dit adviestraject kan jij zelf concreet aan de slag met jouw social media strategie. Lijkt het je wat, klik dan op onderstaande button voor meer informatie!

Klik hier voor meer info over het adviestraject

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *