Google Analytics

Optimaliseer je website met Google Analytics

Inzicht verkrijgen in het gedrag van jouw websitebezoekers is cruciaal voor jouw succes.
Er zijn diverse tools die je hiervoor kunt gebruiken. Eén van deze tools is Google Analytics.
In deze blog vertel ik je waarom dit een waardevolle tool is en hoe je met een paar eenvoudige stappen je veel meer te weten komt over jouw website bezoekers.

Waar komen jouw bezoekers vandaan?

Informatie uit Google Analytics kun je heel gemakkelijk gebruiken om je website analyseren. Zo kun je bekijken waar je bezoek vandaan komt. Zijn dit voornamelijk directe bezoekers, of komen zij wellicht via Google binnen? Misschien komt jouw grootste bezoek wel via social media of via betaald verkeer. Heel handig om te weten.

Wanneer wordt jouw website het meest bezocht?

Informatie uit Google Analytics kun je ook heel gemakkelijk gebruiken om je website te optimaliseren. Bekijk op welk tijdstip jouw bezoekers je website het meest bezoeken en gebruik deze informatie voor het plaatsen van bijvoorbeeld jouw blogs. Stuur je een nieuwsbrief uit? Verstuur deze dan eens uit op een ander tijdstip en bekijk wat dit doet met je websitebezoek via email.

Krijg inzicht in de conversies met behulp van Google Analytics

Het meten van jouw doelen is een heel waardevolle optie in deze tool. Door middel van het instellen van doelen kun je heel gemakkelijk je conversie berekenen. Wil je meten hoeveel bezoekers die daadwerkelijk jouw offerte pagina bezoeken uiteindelijk een offerte aanvragen? Stel dan bijvoorbeeld een doel in op je bedankpagina. Wil je weten hoeveel bezoekers jouw landingspagina voor je ebook hebben bekeken en hoeveel procent daarvan het ebook daadwerkelijk heeft gedownload? Stel dan een doel in op de bedankpagina. Is je conversie lager dan 1%? Ga dan eens na waarom bezoekers zouden kunnen afhaken.

Maak gebruik van annotaties

Met een annotatie maak je eigenlijk een aantekening in Analytics. Maak annotaties wanneer er een grote verandering plaats heeft gevonden op je website bijvoorbeeld door een update van je website. Maar vergeet ook niet een annotatie te maken wanneer je een grote betaalde social media campagne hebt gestart, of een Google Ads campagne hebt opgezet. Zo kun je grote pieken en dalen verklaren middels de annotaties en je daar conclusies uit trekken. Hiermee kun je jouw website weer verder optimaliseren.

Google Analytics en de AVG

In mei 2018 was daar de gevreesde AVG. Deze nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat je niet zonder toestemming analytische gegevens kunt verzamelen. Jouw bezoekers geven middels akkoord te gaan met de cookieverklaring toestemming aan jou om deze gegevens te kunnen verzamelen. Zorg dan ook dat je een cookieverklaring en een privacyverklaring hebt opgesteld die aan deze wetgeving voldoet. Toch zou ik niet zo vrezen voor de AVG, want de ervaring leert dat heel veel mensen gewoon akkoord zullen gaan met jouw cookieverklaring en jij jouw website voldoende kunt analyseren met Google Analytics.

Zou jij ook graag een beter inzicht willen verkrijgen in jouw websitebezoek? Ik help je hiermee graag. Zo kan ik een analyse maken van jouw website en de belangrijkste instellingen in Google Analytics voor je instellen, zodat jij hier verder mee aan de slag kunt gaan.Stuur mij een berichtje op stella@createcommunicatie.nl of klik op onderstaande button voor meer informatie.

Klik hier voor online marketing ondersteuning

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *