social media stagiair

Een social media stagiair? Niet altijd een goed idee!

De kracht van social media wordt door ondernemers vaak nog onderschat. In de meeste gevallen laten ondernemers kansen lopen omdat ze niet of onvoldoende zichtbaar zijn. Zodra het besef er is dat de onderneming onvoldoende zichtbaar is, wordt er in veel gevallen gekozen voor een eenvoudige en vooral goedkope optie, de social media stagiair. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar toch is dit vaak geen goed idee.

Een social media stagiair weet (nog) niets van jouw missie en kernwaarde

Een belangrijk uitgangspunt van succesvolle communicatie op social media is dat de communicatievorm moet kloppen met de missie en de kernwaarde van de organisatie. Denk hierbij niet alleen aan de doelstellingen, maar zeker ook aan de tone of voice. Wanneer een social media stagiair de verantwoordelijkheid krijgt om zonder gedegen onderzoek aan de slag te gaan met jouw social media activiteiten, kan dit zelf nadelige gevolgen hebben voor jouw online reputatie. Stel dat jouw doelgroep zich bevindt in de bank- en verzekeringswereld waarbij de communicatievorm vooral formeel is en jouw social media stagiair is druk bezig met het tutoyeren van jouw klanten, zal dit niet in goede aarde vallen. Wellicht is hij of zij druk bezig met reageren op klachten, waardoor de hele boel escaleert.

Er ontbreekt een goede strategie

De social media stagiair heeft zelf maar één doel en dat is zijn of haar afstudeertraject tot een goed einde volbrengen. Dit staat haaks op jouw doel, namelijk jouw naamsbekendheid verhogen en leads genereren. Jouw stagiair maakt keurig een plan voor de komende maanden en jij denkt wellicht dat het plan er keurig uitziet. Echter is dit plan geschreven om te kunnen voldoen aan het onderzoek wat de stagiair moet opleveren. De onderzoeksvraag luidt bijvoorbeeld;

“ Hoe kan bedrijf x er voor zorgen dat de naamsbekendheid wordt vergoot met als doel dat er en er 10 leads per maand worden genereert binnen nu en 6 maanden.”

Op het eerste gezicht is dit een keurig SMART-geformuleerde onderzoeksvraag. De social media stagiair zal op deze vraag het antwoord moeten geven in zijn of haar scriptie. Maar wat gebeurt en na die 6 maanden? Hoe zit jouw strategie er dan uit? Heb je een goed uitgestippelde strategie? Dan is er natuurlijk geen probleem, maar vaak wordt hier onvoldoende over nagedacht binnen organisaties.

Succes met jouw social media activiteiten lukt alleen met een goede analyse en optimalisatie

Wil je succes behalen met jouw social media activiteiten, dan is een analyse van jouw berichten erg belangrijk. Zo weet je wat wel en niet werkt en kun je hierop inspelen. Wanneer je elke maand terugkijkt naar de berichtgeving en bekijkt welke berichten een goede scoren hebben behaald, kun je wellicht meer dan dergelijke berichtgeving gaan plaatsen en de berichten de minder goed hebben gescoord de komende tijd achterwege laten. Een dergelijk optimalisatieproces behoort vaak niet tot het onderzoek van jouw social media stagiair, maar is wel van degelijk belang voor het vergoten van jouw online zichtbaarheid.

Jouw stagiair is na 6 maanden weg en dan?

Na 6 maanden is de onderzoeksopdracht geslaagd, jouw stagiair heeft afscheid genomen en zijn of haar diploma gekregen. En nu? Alle kennis die de afgelopen maanden is verworven en waar jij veel tijd en energie in hebt gestoken loopt zo de deur uit. Wie gaat de strategie en de berichtgeving voor zijn rekening nemen? Wie gaat de vragen van jouw klanten beantwoorden? Ga je weer opnieuw voor de social media stagiair en begin je het proces weer opnieuw? Zonde want over 6 maanden loop je weer tegen hetzelfde probleem aan. Niet handig dus.

Moet ik dan helemaal geen social media stagiair aannemen?

Nee hoor, integendeel, ik denk dat een goede stagiair een goede ondersteunende rol kan bekleden. Het mag alleen nooit een vervanging zijn voor een social media specialist. De specialist maakt een gedegen strategie die per halfjaar wordt herzien en nieuwe doelen worden gesteld. Een goede contentcalender is hierbij van groot belang, zodat je makkelijk kunt inspelen op de geplande activiteiten. Een social media stagiair kan een goede ondersteuning zijn om een onderzoek uit te voeren waar de social media specialist niet aan toe komt, zodat deze weer gebruikt kan worden om de nieuwe strategie te maken.

Heb je geen social media specialist in huis? Besteed het dan uit!

Heeft jouw organisatie geen social media specialist in dienst? Maak dan geen gebruik van een social media stagiair, maar besteedt het dan uit. Op deze manier weet je zeker dat er een gedegen strategie staat die voortkomt uit jouw missie en doelen. Ik help je graag om samen met jou deze strategie op te zetten en samen jouw doelen te behalen. Meer weten? Neem dan contact met mij op via stella@createcommunicatie.nl of klik op onderstaande knop voor meer informatie.

Klik hier voor meer informatie over social media uitbesteden!

 

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *