Negatieve reactie op social media

Negatieve reactie op social media? Een kans!

Wanneer je als ondernemer jouw social media content zelf bedenkt, maakt en inplant, weet je dat succesvolle content veel tijd en energie kost. En dat is het maar wat vervelend als je een negatieve reactie op social media ontvangt. In deze blog geef ik je concrete tips hoe je hiermee om kunt gaan en er zelfs je voordeel mee kunt doen.

Tip 1: Wat is het onderliggende probleem en hoe kan je helpen

Lees het bericht goed door, welke onderliggend probleem zit er in de reactie? Welke hulpvraag wordt er eigenlijk gesteld. Vaak is een negatieve reactie eigenlijk een hulpvraag. Probeer te ontdekken wat dit is, zodat je een oplossing kunt bieden.

Tip2: Delete de reactie niet

Wees transparant naar jouw publiek. Wanneer je de boodschap verwijderd communiceer je eigenlijk dat je iets te verbergen hebt en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Niet iedereen is altijd positief over jouw onderneming of merk. Wanneer je aan jouw publiek laat zien dat je ook deze reacties omarmt en laat zien dat je erop reageert, laat je zien dat je open en transparant communiceert en dat zal jouw publiek alleen maar waarderen.

Tip 3: Reageer niet meteen uit emotie

Mensen zijn nu eenmaal geneigd om direct te reageren uit emotie. Toch is dit geen slimme keus om vanuit emotie te reageren op een negatieve reactie op social media. Jouw reactie wordt niet alleen beoordeeld door diegene voor wie de reactie bedoeld is, maar door jouw gehele publiek. Sla je reactie eerst even op en denk hoe jij dit probleem zou kunnen verhelpen op basis van de hulpvraag. Ben je niet zeker over jouw antwoord, laat desnoods jouw reactie eerst lezen door iemand anders.

Tip 4: Reageer altijd op een negatieve reactie op social media

Reageer altijd op een negatieve boodschap. Vergeet niet dat een negatieve reactie ook een kans is om van een ontevreden klant een promotor te maken. Wanneer jij een oplossing biedt en de verwachting overtreft, is er misschien wel een kans dat je een fan erbij hebt. Maak excuses en biedt een oplossing. Zie een negatieve reactie altijd als een uitdaging.

Tip 5: Monitor

Wees je ervan bewust dat het juist reageren op deze negatieve reactie op social media niet automatisch zorgt dan het goed komt, blijf jouw merk monitoren om direct in te kunnen spelen op reacties met een negatieve lading, maar vergeet ook zeker niet om te reageren om positieve reacties, want deze zijn net zo belangrijk om jouw merk te laten groeien.

Weet je niet goed hoe je jouw online communicatie aan moet pakken, of heb je misschien weinig kennis van social media, waardoor het je niet lukt om de juiste doelgroep te bereiken? Ik help je graag door jouw social media activiteiten uit handen te nemen. Samen kijken we naar jouw doelstellingen en doelgroep en maken op basis hiervan een plan van aanpak. Vervolgens kiezen we de juiste kanalen die passen bij jouw doelgroep en maken we een contentkalender. Daarna spreken we de frequentie af waarop jij graag actief wilt zijn op social media en bedenk en creëer ik de content en plan ik deze voor je in, zodat jij je kunt focussen op waar jij goed in bent.

Wil je meer weten over het uitbesteden van jouw social media activiteiten kijk dan snel op mijn website of meld je aan voor een kennismakingsgesprek via onderstaande button.

Jouw social media uitbesteden? Klik hier!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *