social media engagement

Wat is engagement en waarom is het belangrijk?

Waarschijnlijk zie je het regelmatig voorbij komen dat social media engagement belangrijk is. Maar wat is het, waarom is het belangrijk en hoe bereken je of je genoeg engagement creëert? Het antwoord hierop vind je in deze blog.

Engagement betekent letterlijk betrokkenheid. Maar wat is betrokkenheid dan? Wanneer is iemand betrokken en waar ligt de grens tussen een betrokken en niet betrokken persoon? Iemand die al eens een aankoop bij je heeft gedaan, kan een betrokken klant zijn. Maar ook iemand die nog niks gekocht heeft en alleen nog maar geïnteresseerd is, kan ook al betrokken zijn. Zowel bestaande klanten als potentiële klanten kunnen ook niet betrokken zijn. Zo kan een klant een aankoop hebben gedaan en het daar dan ook echt bij laten.

Engagement en social media

Eigenlijk werkt engagement op social media precies hetzelfde. Engagement geeft aan dat jouw onderneming en jouw doelgroep een onderlinge verbondenheid voelen, zonder dat die verbondenheid per se is ontstaan vanuit een aankoop. Engagement heb je dus niet alleen met jouw klanten, maar ook met potentiële klanten en met mensen die misschien nooit jouw klant zullen worden.

Waarom is engagement belangrijk?

Betrokkenheid is belangrijk omdat het je vertelt hoe goed jouw doelgroep omgaat met jouw social media inhoud. De engagament rate (betrokkenheidspercentage) geeft aan of jouw doelgroep jouw content interessant, waardevol en relevant vindt. In 2018 kondigde Facebook aan dat ze hun algoritme voor het rangschikken van berichten zouden wijzigen. Een belangrijk onderdeel van de verandering is dat ze “zinvolle betrokkenheid” gebruiken als een belangrijk signaal dat een bericht belangrijk is. Met andere woorden, berichten met actieve en doordachte interacties krijgen meer bereik.

Hoe bereken je jouw engagement rate

Laat ik voorop stellen dat er verschillende manieren zijn om je betrokkenheid meten. Zelf gebruik ik de volgende methode:

engagement rate formule

Wanneer je deze berekening aanhoudt, wordt een engagement rate tussen de 1% – 2% als “goed”beschouwd. Als je berichten gemiddeld een engagement rate hebben van minder dan 0,7%, is er verbetering nodig om beter aan te sluiten bij jouw doelgroep. Op deze pagina kun je meer lezen over de engagement rate van Facebook.

Hoe zorg je voor meer betrokkenheid?

Wil je meer betrokkenheid creëren dat zul je voldoende aanwezig moeten zijn en zorgen dat jij met jouw content werkelijk een toegevoegde waarde bent voor jouw doelgroep. Deel tips, geef een kijkje achter de schermen, stel vragen en zorg dat je antwoord geeft op een probleem die jouw doelgroep ervaart. In deze blog die ik eerder schreef vind je hier meer tips over.

Wil je meer tips ontvangen over social media en online marketing? Abonneer je dan op mijn blog en ontvang wekelijks de nieuwe blog in jouw mail. Wil jij online beter zichtbaar zijn, maar heb je wellicht de tijd niet om hier veel aandacht aan te besteden? Geen nood, want ik help je graag. Neem direct contact met mij op via stella@createcommunicatie.nl of klik op onderstaande button voor meer informatie.

Meer informatie over social media uitbesteden

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *