Weggever

Zo maak jij een goede weggever!

Een weggever is niets meer dan een gratis product dat men kan downloaden op jouw website in ruil voor het achterlaten van zijn of haar naam en emailadres. Het is een ideale manier om je mailinglist en dus leads uit te breiden en jouw doelgroep kennis te laten maken met jouw kennis, producten of diensten. In veel gevallen is dit een whitepaper, e-book, infographic of een gratis video. Maar hoe maak je nou een goede weggever en hoe zorg je ervoor dat je hieraan opvolging kunt geven? In deze blog vertel ik je er alles over.

Zorg voor een waardevolle en aantrekkelijke weggever

Ondanks dat de weggever een gratis product is, is het een visitekaartje van jouw organisatie. Jouw content moet er niet alleen aantrekkelijk uitzien, maar ook nog eens waardevol en relevant zijn. Zorg dat de inhoud logisch is en vermijd jargon, zodat jouw verhaal voor iedereen te begrijpen is. Maak jouw giveaway aantrekkelijk door gebruik te maken van bijvoorbeeld templates. Een fijn programma die je hiervoor kunt gebruiken is Canva.

Maak een mooie landingspagina en bedankpagina

Een goede weggever staat op een landingspagina. Deze pagina geeft geen andere informatie dan de mogelijkheid om jouw giveaway te downloaden. Op deze aantrekkelijke pagina staat een formulier waarop de bezoeker zijn of haar gegevens kan invullen. Zodra het formulier succesvol is verzonden wordt de bezoeker geleid naar een bedanktpagina. Op deze bedankpagina staat de downloadlink naar jouw weggever. Zorg dat dit proces goed werkt, want je wilt natuurlijk geen belangrijke lead missen. De landingspagina dient wel geïndexeerd te worden en de bedankpagina uiteraard niet, anders zou een bezoeker jouw weggever kunnen downloaden zonder dat jij hiervan de gegevens ontvangt en dat is nou juist niet de bedoeling.

Zorg voor een automation

Uiteraard kun je jouw mailinglist pas vullen wanneer er een proces is ingesteld die ervoor zorgt dat dit gebeurt. Dit heet een automation. Je kunt dit heel gemakkelijk doen via het programma ActiveCampaign. Met dit programma kun je middels een stroomschema follow-up mails versturen zodat je een band opbouwt met jouw inschrijver. Tevens wordt jouw contact opgenomen in de database van ActiveCampaign. Hierin zie je precies welke acties jouw inschrijver heeft ondernomen op jouw website en of de verstuurde mails zijn geopend. Zo kun je analyseren welke content aanslaat en welke niet om zo je online marketingactiviteiten te optimaliseren.

Wil jij nou ook een leuke weggever aanbieden aan jouw doelgroep? Ik help je graag met het schrijven en ontwerpen van jouw weggever. neem contact met mij op via stella@createcommunicatie.nl of klik op onderstaande button voor meer informatie.

Klik hier voor hulp bij jouw weggever!

 

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *